24 marca 2015 – Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie

412 marca br. uczniowie z klas pierwszych: „G”, „I” oraz „J”, czyli klas medycznych, wzięli udział w warsztatach i pokazach edukacyjnych na Uniwersytecie Przyrodniczym w Lublinie, w ramach Dnia Otwartego zorganizowanego przez UP we współpracy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Była to część ogólnopolskiego projektu pt. „Kampania promocyjna na rzecz kierunków matematycznych, przyrodniczych i technicznych”. Organizatorami wyjazdu dla młodzieży byli: dyrekcja szkoły i wychowawcy: pani Urszula Iwańska, Bożena Szczypa i Barbara Chołyst.

Na wstępie uroczystego otwarcia uczniowie mogli podziwiać część artystyczną przygotowaną przez Chór Akademicki oraz Sekcję Tańca Towarzyskiego El Centro. Studenci zaprezentowali się w kilkuminutowym występie. Następnie prof. Krzysztof Gołacki powitał przybyłych gości z różnych szkół województwa lubelskiego oraz przedstawił prezentację pt. „Dlaczego warto studiować na Uniwersytecie Przyrodniczym w Lublinie.” Zachęcał wszystkich zebranych do wyboru studiów na poszczególnych kierunkach przyrodniczych i technicznych.

Kolejnych punktem programu był wykład popularnonaukowy pt. „Neurochemia zakochania – miłość pod lupą nauk przyrodniczych” wygłoszony przez doktoranta Wydziału Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu. Dzięki temu wystąpieniu uczniowie i ich opiekunowie dowiedzieli się, jak mózg człowieka reaguje na stan zakochania i jakie hormony są wówczas wytwarzane przez ludzki organizm. Wykład zaciekawił wszystkich obecnych, zostały w nim połączone wyniki badań: chemicznych, biologicznych, fizycznych i psychologicznych. Bezpośrednio po tej prezentacji zostały wręczone nagrody przedstawicielom przybyłych szkół – m.in. w postaci mikroskopów LCD, zestawów do elektrochemii czy przyrządów do tworzenia figur w tle. Uczniowie LO im. ONZ otrzymali mikroskop i czytnik dokumentów elektronicznych, które będą wykorzystywane na zajęciach.

Kolejnym punktem programu było zwiedzanie stoisk przygotowanych przez studentów z poszczególnych wydziałów uniwersytetu. Znajdowało się na nich wiele atrakcji, a wśród nich m.in.: konkurs na temat zdrowego odżywiania, izolacja DNA z materiału roślinnego, degustacja potraw i produktów zdrowej żywności, lodów o niespotykanych smakach, konkurs wiedzy o krajach europejskich i ich preferencjach żywieniowych, potrawy ze specjalnie przygotowanych owadów w karmelu, pokaz hodowli węża , występ zespołu ludowego czy pokazy sekcji jeździeckiej. Uczniowie z naszej szkoły brali udział w wielu konkurencjach. Jedną z nich była rozgrywka polegająca na pokrojeniu całego owada /eksponatu/ na kawałki, po czym poskładaniu go ponownie w całość. Bezkonkurencyjni w tej dziedzinie okazali się nasi licealiści, którzy jako nagrodę otrzymali trzy karaczany afrykańskie. Jeden znajduje się obecnie w pracowni biologicznej szkoły, hodowlą dwóch pozostałych zajmują się uczniowie klasy I „I” prywatnie.

Po opuszczeniu gmachu uniwersytetu nadeszła kolej na zwiedzanie. Trzy grupy zwiedzały budynek prosektorium Wydziału Weterynarii. Studenci opowiadali o szkieletach znajdujących się na tzw. „drodze krzyżowej” /nazwa studencka/. Grupa z klasy I „I” oglądała zajęcia laboratoryjne z biochemii. Pozostałe dwie grupy zwiedzały budynki Wydziału Medycyny Weterynaryjnej. Dzięki studentom i pracownikom poszczególnych sekcji uczniowie zyskali wiele cennych informacji na temat życia zwierząt, np. zwiedzano gabinet weterynaryjny tzw. pierwszego kontaktu oraz Wydział Patologii. Młodzież mogła wejść do pomieszczeń ze zwierzętami oraz zapoznać się z historiami chorobowymi i metodami leczenia zwierząt. Następnie uczestnicy wycieczki edukacyjnej podzieli się na mniejsze grupy. Uczniowie klasy I „G” uczestniczyli w warsztatach pod nazwą „Gen w pracy”. Tam wysłuchali wykładu dotyczącego najnowocześniejszych technik kopiowania materiału genetycznego. Druga grupa z tej klasy uczestniczyła w zajęciach w laboratorium, aby wykonać własne preparaty do obserwacji mikroskopowych.

Uczniowie z klasy I „J” podzielili się też na dwa zespoły. Jedna grupa udała się na warsztaty dotyczące żywienia pod tytułem „Detektywi żywności”. Na zajęciach młodzież miała okazję zbadać skalę pH spożywanych na co dzień napojów, przeprowadzić doświadczenie polegające na oddziaływaniu octu na kurze jajo, czy odczytać z opakowań żywności wartości kaloryczne oraz ilość węglowodanów wchodzących w skład produktów, a także sprawdzić, które owoce unoszą się na wodzie i o czym to świadczy. Pozostali uczniowie brali udział w pokazach fizycznych. Tam przeprowadzone zostały doświadczenia z różnorodnych dziedzin. Opisano m. in.: działanie kamienia celtyckiego, który obraca się swobodnie tylko w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Innym eksperymentem był balansujący orzeł, który dzięki zlokalizowanemu środkowi ciężkości na dziobie może balansować na dowolnie postawionej rzeczy. Uczniowie dowiedzieli się również kilku informacji dotyczących laserów, perpetuum mobile czy zjawiska rozszczepienia światła.

Warsztaty i pokazy były bardzo dobrze przygotowane i poszerzyły wiadomości młodzieży interesującej się zagadnieniami przyrodniczymi. Wyjazd miał wyraźnie charakter naukowy, to jednak dostarczył wiele pozytywnych wrażeń. Najciekawsze zajęcia to zajęcia praktyczne, „na wesoło” i bliskie natury, wtedy chemia, fizyka, biologia nie są takie trudne. Zdobyte informacje na pewno ułatwią młodzieży wybór odpowiednich kierunków studiów, a uzyskana wiedza przyda się nawet w codziennym życiu.

Izabela Blicharz i Wioletta Borowska, klasa IJ.