4 kwietnia 2024 – Rozterki Antygony wciąż aktualne

22 marca klasa 2F udała się na wycieczkę do Lublina. Celem naszego wyjazdu było zapoznanie się ze współczesną  sztuką Janusza Głowackiego pod tytułem ,,Antygona w Nowym Jorku”.

Wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzania Starego Miasta. Poznaliśmy historię Zamku Lubelskiego, który obecnie pełni funkcję siedziby Muzeum Narodowego. Zapisał się on w naszej pamięci jako budynek z bogatą historią i miejsce, z którego roztaczają się piękne widoki. Następnie skierowaliśmy się w stronę wybudowanej w stylu gotyckim Bramy Krakowskiej, zwiedziliśmy też Plac Litewski, na którym znajdują się pomniki Marszałka Józefa Piłsudskiego, Nieznanego Żołnierza, Konstytucji 3 Maja oraz obelisk upamiętniający podpisanie aktu Unii Polsko-Litewskiej w 1569 roku.

Głównym punktem naszej wycieczki była wizyta w teatrze im. Juliusza Osterwy i obejrzenie spektaklu ,,Antygona w Nowym Jorku”. Sztuka nawiązuje do dylematów bohaterki tragedii Sofoklesa, lecz akcja umieszczona jest w Nowym Yorku. Utwór porusza problem bezdomności  i ukazuje jej konsekwencje na przykładzie losów Rosjanina Saszy, Polaka o przezwisku Pchełka oraz Anity, której decyzje mogą przypominać wybory tytułowej bohaterki z tragedii Sofoklesa. Po spektaklu mieliśmy okazję zwiedzić  kulisy teatru. Oprowadzający nas aktor Wojciech Dobrowolski przybliżył nam historię budynku teatru. Poznaliśmy  pierwsze sztuki i wielkie wydarzenia w jego historii. Dowiedzieliśmy, którzy znani aktorzy mieli okazję występować na jego deskach. Zwiedziliśmy scenę teatralną, poznaliśmy sposoby przygotowywania scenografii, odwiedziliśmy garderoby i poczekalnie dla aktorów, a nawet pracownie krawieckie, gdzie trwały przymiarki kostiumów do kolejnego spektaklu. Pan Wojciech opowiadał nam ciekawe historie związane z każdym z tych miejsc.

To była udana wycieczka i spędziliśmy w Lublinie ciekawy dzień. Sztuka Janusza Głowackiego wywołała liczne dyskusje, a wnioski i refleksje będzie można wykorzystać na niejednej lekcji języka polskiego. Wróciliśmy do domów bogaci w nowe doświadczenia i gotowi na kolejną wyprawę.