7 marca 2023 – „Różne formy nauki w jeden dzień w Krakowie”
admin 2 lata temu Organizacyjne , WycieczkiUczniowie klasy I E /psychologicznej/ wraz z wychowawcą i przedstawicielem rodziców uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych w różnych miejscach Krakowa.
Ze względu na zainteresowania psychologią człowieka i różnymi sposobami komunikacji brali udział w warsztatach w Centrum Nauki i Zmysłów WOMAI, które prowadzili niewidomi przewodnicy. Opowiadali o specyfice postrzegania świata przez osoby niedowidzące i niewidome, prezentowali przedmioty codziennego użytku przystosowane dla niewidomych, pokazywali dzieła z literatury, malarstwa, które sami tworzą czy też poznają różnymi innymi zmysłami niż wzrok. Sama rozmowa z młodymi niewidomymi pracownikami Centrum WOMAI pozwoliła na zupełnie inne spojrzenie na życie ludzi borykających się z utratą wzroku. Ale największym doświadczeniem było uczestnictwo młodzieży w zajęciach praktycznych „W stronę ciemności”, w czasie których każdy widzący musiał poradzić sobie z przestrzeniami pozbawionymi światła i uruchomić przy wykonywaniu zadań inne zmysły niż wzrok. Ten rodzaj zajęć zdecydowanie poszerzał wiedzę o różnych formach komunikacji, o zdolnościach człowieka do doskonalenia swoich umiejętności oraz o sile charakteru ludzi niewidomych pracujących w nowoczesnym społeczeństwie.
Kolejna nietypowa lekcja odbyła się w Muzeum Narodowym – Oddział Sukiennice w Krakowie. Tym razem były to zajęcia wprowadzające do kultury średniowiecza, łączące historię i j. polski. W podziemiach Sukiennic prowadzący spotkanie objaśniał, jak wyglądały czasy średniowiecza na ziemiach Polski, pokazując przedmioty zachowane (dzięki wykopaliskom) na terenie Krakowa, prezentując fr. filmów edukacyjnych i ekspozycje z życia różnych warstw społecznych w średniowieczu. Wiele zaprezentowanych wiadomości pozwoliło na obalenie stereotypów o czasach i ludziach średniowiecza, a dotyczących: prawa, edukacji czy nawet mody i higieny. Była to prawdziwa „lekcja historii z pasją”.
Natomiast osoby zainteresowane głównie literaturą i teatrem mogły przypomnieć sobie treść „Balladyny” J. Słowackiego, oglądając spektakl w Teatrze STU w Krakowie. Przedstawienie zachwycało grą aktorską, efektami świetlnymi i doskonałą muzyką. Inne spojrzenie na losy Balladyny i połączenie świata fantazji z realistycznym zachęcało do sięgnięcia po literaturę romantyzmu.
Jeden dzień w Krakowie na różnych zajęciach edukacyjnych obfitował w niezapomniane wrażenia. Gorąco polecamy tego rodzaju formy edukacji.
Uczniowie kl. I E i wychowawca Barbara Chołyst