5 czerwca 2019 – Z wizytą w stolicy Węgier

W dniach 29-31 maja 2019 roku 50 uczniów naszego gimnazjum wraz z opiekunami przebywało na Węgrzech. W środę, 29 maja mieliśmy okazję zobaczyć jedno z najczęściej odwiedzanych przez turystów miast Węgier – Eger, słynące z kąpielisk termalnych i licznych winnych piwniczek. Pierwszym punktem wycieczki było zwiedzanie zamku w Egerze, który został rozsławiony przez tureckie oblężenie i jego heroiczną obronę przez garstkę mieszkańców miasta pod dowództwem Isztwana Dobo w 1552 r., stając się symbolem patriotyzmu. Dzisiaj dla Węgrów to Narodowe Miejsce Pamięci. Następnie udaliśmy się na spacer po zabytkowej części miasta, gdzie oglądaliśmy zabytkowe kamieniczki oraz minaret, czyli najbardziej na północ wysunięty zabytek z czasów podboju tureckiego. Tuż obok znajdował się Kopcsik Marcipania, gdzie mieliśmy okazję obejrzeć słodycze cukiernika Lajosa Kopcsika, którego dzieła wpisane są do księgi rekordów Guinnessa. Zobaczyliśmy także przepiękne bramy,  arcydzieła kowalstwa wykonane z kutego żelaza przez Henrika Fazolę. Na głównym placu miasta zwiedziliśmy jeden z najpiękniejszych kościołów Europy Środkowej – Kościół Minorytów. Warto wspomnieć, że w roku 2002 do kościoła trafiły relikwie św. Jadwigi, przez co kościół stał się wspólnym sanktuarium dla Polaków i Węgrów. Podziwialiśmy też drugi największy kościół na Węgrzech, czyli egerską Bazylikę. Ciekawym elementem budowli są organy wykonane w Salzburgu i przewiezione tam pod koniec XIX wieku. Dzień zakończyliśmy przejazdem do Doliny Pięknej Pani, w której znajduje się około 200 piwniczek winnych.

Następnego dnia zwiedzaliśmy stolicę, jednocześnie największe miasto Węgier – Budapeszt. Zobaczyliśmy Plac Bohaterów, uznawany za najpiękniejszy plac stolicy, a także Park Miejski w pobliżu bajkowego zamku Vajdahunyad. Chłonąc klimat miasta dziesięciu wzgórz, przejechaliśmy przez aleję Andrassiego, przy której znajduje się Opera, Instytut Goethego, Pałac Dreschlera i Plac Oktogon. Zwiedziliśmy wzgórze zamkowe, kościół Macieja oraz Basztę Rybacką, z której podziwialiśmy panoramę „Perły Dunaju”. W zabytkowej hali targowej Vasarcsarnok zakupiliśmy pamiątki oraz spróbowaliśmy tradycyjnych węgierskich potraw.

Trzeci dzień podróży ponownie spędziliśmy w malowniczym Egerze. Skorzystaliśmy z kąpieli w leczniczych wodach termalnych oraz ostatni raz przeszliśmy się wzdłuż czarujących uliczek i romantycznych zaułków. Widoki i wrażenia zostaną w naszej pamięci na długo. Wielu z nas postanowiło, że w przyszłości odwiedzi piękne Węgry.

Wycieczka była okazją do wspomnień wspólnie przeżytych chwil podczas trzech lat pobytu w gimnazjum.

Za zorganizowanie wyjazdu oraz opiekę w trakcie pobytu pragniemy serdecznie podziękować wychowawcom: pani Ewie Papierz i panu Grzegorzowi Bryle oraz rodzicom.