28 października 2019 – Spotkanie z podróżnikiem

22 października ponownie zawitał do nas pan Grzegorz Chachura. Razem z podróżnikiem grupy „Trzask” przenieśliśmy się do Omanu oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Nie zabrakło humoru, zaskoczeń oraz odrobiny słodkości za poprawne odpowiedzi na pytania postawione przez pana Grzegorza. Poznaliśmy wiele ciekawostek i sytuacji, które miały miejsce w czasie trwania wyjazdu.

Oman to państwo słynące z kadzideł. Podziwialiśmy fotografie wykonane w górach Al-Hadżar, wśród których znajduje się Wielki Kanion, mający około kilometra głębokości. Na plażach słynnego Ras Al Jinz pan przewodnik spotkał mające ponad metr długości żółwie zielone. Z około 100 sztuk złożonych przez nich jaj dojrzałość płciową osiąga jedynie 1 żółw. Mogliśmy również zafascynować się najsławniejszą doliną w Omanie – Wadi Bani Khalid, z białą skałą kontrastującą z turkusową wodą. Wyglądało to niebywale. Pod koniec opowieści o Omanie nasi uczniowie mieli możliwość przymierzenia strojów pochodzących z tego kraju.

W kraju bogatych – Zjednoczonych Emiratach Arabskich również nie zabrakło silnych emocji. Wycieczkę po tym kraju pan podróżnik rozpoczął od największego miasta ZEA, czyli Dubaju. Zafascynowani oglądaliśmy ogromne, sztuczne wyspy w kształcie palm. Nie zabrakło oczywiście najwyższego budynku na świecie – Burj Khalify. Z zaciekawieniem słuchaliśmy historii o tym, jak dawniej polowano z sokołami. Ptak ten jest dziś nie tylko symbolem prestiżu arabskiej elity, ale także dowodem jej przywiązania do tradycji. Olśnił nas także biały klejnot ZEA – Wielki Meczet Szejka Zayeda w Abu Dhabi, którego budowa trwała aż 11 lat!

Pana Grzegorza pożegnaliśmy jak zawsze gromkimi brawami. Podziękowania należy skierować w stronę nauczycieli geografii: pani Barbary  Łokaj i pana Wiesława Świerczyńskiego, którzy co roku zajmują się organizacją spotkań z podróżnikiem. Zdecydowanie mogę ponownie powiedzieć, że nie tylko ja, ale i reszta uczniów ma nadzieję, że spotkanie niebawem się powtórzy.