26 listopada 2019 – Polsko-hiszpańska wymiana młodzieży

W dniach 17-23 listopada 2019 r. wzięliśmy udział w międzynarodowej wymianie z uczniami szkoły I.E.S. Meléndez Valdés z miejscowości Villafranca de los Barros w Hiszpanii.

Po długiej podróży spotkaliśmy się na lotnisku z naszymi zagranicznymi przyjaciółmi. Mimo początkowej nieśmiałości oraz bariery językowej, szybko udało nam się nawiązać dobry kontakt, a z każdą chwilą wzajemna komunikacja stawała się łatwiejsza. Pierwszy dzień upłynął nam na zwiedzaniu Sewilli. Zabytkowa architektura i charakterystyczne budowle zrobiły na nas ogromne wrażenie. Hiszpańscy koledzy przekazywali nam wiele informacji związanych ze swoją ojczyzną. Pytali także o nasz kraj i zwyczaje.

Następnego dnia mieliśmy okazję zobaczyć, jak wygląda szkoła oraz zajęcia w Hiszpanii. Mimo że lekcje prowadzone były w języku hiszpańskim, nauczyciele bardzo starali się przybliżyć nam specyfikę przedmiotów. Po zajęciach zwiedzaliśmy Villafranca de los Barros. Zostaliśmy także zaproszeni na spotkanie z burmistrzem, który serdecznie nas powitał i przybliżył historię miasteczka. W budynku szkolnym dla chętnych odbyły się dodatkowe zajęcia z języka angielskiego.

Kolejne dni upływały nam na wycieczkach i zajęciach. W Jerez de los Caballeros mieliśmy okazję zobaczyć m. in. twierdzę Templariuszy, pomnik Krzysztofa Kolumba, kościół św. Michała Archanioła, kościół św. Katarzyny oraz słynny zamek Castillo de Jerez de los Caballeros, natomiast w Burguillos del Cerro zwiedziliśmy ruiny zamku. Krótka wspinaczka bardzo nas ożywiła i dzięki niej mogliśmy podziwiać panoramę miasta z dużej wysokości. Podczas pobytu na Półwyspie Iberyjskim udało nam się zwiedzić także ruiny teatru rzymskiego w Reginie, kaplicę Ermita Nuestra Señora Del Ara oraz jaskinię w Casas de Reina. Z zainteresowaniem oglądaliśmy zabytkowe pojazdy w Muzeum Etnograficznym.

Podczas pożegnalnego wieczoru, który przygotowali dla nas hiszpańscy rówieśnicy, nie brakowało latynoskiej muzyki i tańca, a także lokalnych przekąsek. Zadowoleni, ale  zmęczeni żegnaliśmy naszych nowych znajomych, nie szczędząc podziękowań i serdecznych uścisków.

Czas wymiany był dla nas bardzo ciekawym doświadczeniem. Poznaliśmy nowe miejsca na mapie Europy, a przede wszystkim hiszpańskie zwyczaje, tradycje, kuchnię i zabytki. Spędzony w Hiszpanii czas był dla nas świetną okazją do doskonalenia umiejętności językowych z angielskiego i hiszpańskiego. Nie możemy się już doczekać marcowej rewizyty naszych przyjaciół w Polsce, by z radością ich gościć i pokazywać piękno naszej ojczyzny.